De Poederjacht ervaring van Robin Kukler

Robin ging mee met de Poederjacht toerski/splitboard en beleefde een geweldig avontuur

Lees het blog
Geschreven door:
Robin Kukler
Categorie: Off-piste reizen

Voorpret

Het is maart, ik heb vakantie en ik wil lekker de bergen in. Ik zie op Facebook een promovideo van Flipside en hierna is het duidelijk dat ik dit ga proberen! Het wordt mijn eerste echte off-piste splitboardreis met een gids en ik heb er super veel zin in! Voordat de reis begint wordt er een groepsapp gemaakt waarin iedereen elkaar kan leren kennen en waar de carpool afspraken gemaakt worden. Het idee van de poederjacht is dat er 48 uur voor aanvang van het weekend wordt bepaald waar de sneeuw het beste is. Florian houdt ons de dagen voorafgaand aan de off-piste reis op de hoogte van het weer. Hij besluit alvast richting Italië te gaan omdat daar als laatste sneeuw is gevallen en de zon lekker gaat schijnen. In de Aosta vallei heeft hij een afspraak gemaakt met lokale gidsen waar hij informatie zal winnen over de sneeuwkwaliteit en de beste off-piste spots. Hierna komt het verlossende woord binnen: Italië is een go! We zullen 3 dagen gaan freeriden in het Monte Rosa skigebied.

Wil jij ook zo'n avontuur beleven? Check dan de Poederjacht Lift Access of de Poederjacht Toerski/Splitboard.

Heenreis en voorbereiding

De gear wordt ingeladen in de auto en ik ben onderweg naar Antwerpen om daar mijn carpoolmaatje op te halen. Na een gezellige reis komen we aan in het dorpje Champoluc waar Florian lastminute een mooi chalet heeft geregeld. Hij is de hele dag op verkenningstocht geweest en staat ons nu op te wachten bij het chalet. Morgen gaan we los, maar eerst doen we een safety-briefing. We oefenen met de piepers en verdelen de rollen voor een eventuele redding tijdens een lawine. Ook leert Florian ons hoe je een toerski/splitboardroute moet plannen met behulp van de hoogtekaarten.

Dag 1 en 2: Splitboarden en Toerskiën

We maken 2 dagen mooie splitboard tochten en vinden prachtige sneeuw! Het splitboarden waar ik eerst nog over twijfelde (waarom zou je immers een berg omhooglopen als je ook met de lift kan) heeft mij echt enorm enthousiast gemaakt. Wat is dit een geweldige sport! Volledig onverspoorde hellingen, prachtige natuur en uitzicht. Tijdens het touren bespreken we telkens de gevaren die we tegen zouden kunnen komen en kiezen de veilige paden. Op dag 2 heeft Florian een terreinwagen geregeld die ons in een vergelegen en onbewoond dal weer komt ophalen. Op deze manier kunnen we met onze toerski's en splitboards diep de backcountry in duiken.

Halve meter verse sneeuw!

De weergoden zijn ons goed gezind want in de avond op dag 2 begint het te dumpen vanaf 2000 meter! Dit biedt goede hoop voor dag 3. We eten weer gezellig met de groep in een van de lokale restaurants en bespreken alvast het plan voor de volgende dag. Morgen zullen we geen tochten buiten het skigebied maken maar knallen met onze eigen boards en ski’s binnen het liftbereik!
Het is een fantastische dag en ik heb nog nooit zoveel verse poedersneeuw gezien. We maken prachtige afdalingen door de bossen en de sneeuw vliegt letterlijk om onze oren. Na de lunch is er nog tijd om een sneeuwprofiel te graven om echt eens van dichtbij te zien hoe het sneeuwdek is opgebouwd. Super leerzaam!

Aan al het goede komt een eind

De Poederjacht zit er helaas alweer op en we moeten inpakken voor de terugreis. Een aantal freeriders blijven nog een aantal dagen in het gebied, want er is zon voorspeld en de omstandigheden blijven nog goed op de hogere toppen. Ik heb een enorm leuke reis gehad met supergezellige gasten en onze gids Florian is heel relaxed om mee op pad te gaan. Tot de volgende poederjacht Flipside!

Hier boek je jouw Poederjacht avontuur!